(0)

När andan slår på...

...så läser jag poesi. Och finner ibland något som känns passande...

Jag talar om oro och ensamhetskval
jag tigger dig om att förstå mig
Men ändå, jag sållar försiktigt mitt tal
Jag släpper dig inte inpå mig

Försiktigt, försiktigt man vet inte än
kan inte så säkert bedöma
Men vad är jag rädd för, du är ju min vän
nu har jag väl inget att gömma.

Å jo säger skräcken som bor i min själ
javisst, det är alldeles riktigt
det sanna inom en ska tigas ihjäl
försiktigt försiktigt försiktigt

-Anna Greta Wide




Av ständig oro för stort och smått
jag blev alltmera en igelkott

Gott folk som klampar min väg förbi
de viskar ofta om hysteri

Och några talar om stämning
och de moderna om hämning

Gott folk får prata vad bäst de vill
mig kryper ingen för nära till

Jag har en fullgod repertoar
av tricks och konster till självförsvar

Jag önskar inte bli biten
fast jag är konstig och liten

Ja, konstig är jag till övermått
och en besynnerlig igelkott

Ty dessa spjut som jag sträcker ut
har genomborrat mig själv förut

Så ber jag vänligen, bara
gott folk att låta mig vara.

-Nils Ferlin



2009-12-14 @ 11:28:13


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.