(0)

Om anonymitet och rotlöshet

Det bästa med att ha flyttat till en ny stad är samtidigt det jobbigaste. Vi är anonyma här. Ingen dömer oss p.g.a saker ur vårt förflutna. Vi kan gå runt på stan utan att träffa på någon bekant som man måste stanna och hälsa obekvämt på. Men denna anonymitet är inte bara positiv.

Vi är helt rotlösa här.

Även om vi skulle ta och skaffa barn under tiden vi bor i den här staden så går inte rötterna djupare än till oss. Vi lär känna folk lite här och där och det är jättefina och bra och vettiga människor vi lär känna men ändå står vi ensamma. På valborg gick vi för att kika på valborgsbrasa och det var mycket mysigt och så men runt omkring oss minglade människor med sina vänner, grannar och bekanta. Det är just den situationen som jag ville komma undan när vi flyttade från trollhättan, men ändå den situationen som jag känner att jag saknar ibland.

Vi hör inte hemma här.

Vi trivs ganska bra i Örebro. Nu när värmen är på väg och terminen snart är slut känns det ganska lovande. Men när jag tänker framåt i tiden, kan jag se en framtid här ?
Jag vet inte ? Jag tror inte det...

Jag pratade med en vän häromdagen och nämnde att jag inte hade tänkt att stanna resten av livet här. Hennes reaktion var i stil med "ska du lämna mig menar du?" Och jag inser att hon har mycket mer av ett liv här än vad jag har. Men det är inte konstigt. Hon flyttade till en örebroare och fick således en del vänner och en plats och ett förflutet att ta del i på köpet.

Jag vill aldrig aldrig bo i trollhättan igen. Bara tanken på det får mig att vilja gråta lite. Men jag vill inte bo så här långt bort från min familj. Jag vill inte bo så här långt bort från västkusten. Från bohusläns kala klippor. Det är där jag känner att jag har rötter. Även om det inte längre finns så många levande bevis på at jag har rötter där så är det ändå där jag känner mig hemma, känner mig nära mitt förflutna, och inte minst det är där mina bästa barndomsminnen finns.

Så i framtiden kommer vi nog inte kunna titulera oss örebroare. Jag längtar redan. Inte tills vi lämnar Örebro men tills vi rotat oss någonstans där vi kan känna oss hemma och lära känna nytt folk på nya premisser och kunna mingla med grannarna på Valborg.
 

2010-05-04 @ 16:47:16


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.