(1)

sjukvården förnekar sig inte

Såg nyss på uppdrag granskning på svtplay. Om att spricka hela vägen när man föder barn. Om hur dåligt bemötta nyblivna mammor med denna skada har blivit. Jag blir så frustrerad!

3000 kvinnor om året råkar ut för denna typ av förlossningsskada i sverige!! (det berättar de minsann inte på några föräldrautbildningar)

Jag är en av de 3000 och jag kan inte klaga på hur de sydde ihop mig. Jag har nästan inga känningar av det längre. Jag kan egentligen inte heller klaga på informationen jag fick (även om jag gärna hade sett att en läkare eller min förlossnings-BM kunde kommit in och pratat med mig när jag ändå var på BB i några dagar. Så att jag hade kunnat få ställa lite frågor och få det förklarat.) Jag är bra på att söka info själv och fick träffa en trevlig sjukgymnast som mest la vikten vid att inte lyfta tungt och se till att jag inte blir hård i magen. Fick även ett A4 med lite info som jag snabbt tappade bort när vi kom hem.

Jag tror inte att min skada hade kunnat undvikas då Theodor kom ut med sugklocka + yttre press och hade en hand framför ansiktet. Dessutom var han stor och jag var så trött att jag inte orkade krysta. Jag kände inte mina krystvärkar på slutet, BM och undersköterskan kunde inte heller avgöra när jag hade en värk då magen var stenhård nonstop. Värkstorm kanske ?

Men när jag hör hur representanter från socialstyrelsen bortförklarar bristen på nationella riktlinjer trots att barnmorskor efterfrågar det och jag hör hur svikna de drabbade kvinnorna känner sig så blir jag dels förbannad och dels väcker det mycket känslor i mig. Jag har läkt, men det hade kunnat gå precis hur illa som helst.


Åhh, frustration !

2011-12-03 @ 09:51:53

Postat av: Marie

Hej!



Vill bara börja med att säga att du har en trevlig blogg!

Jag såg inte programmet men hörde om det på radion flera ggr under dagen. Idiotiskt att kunskapen finns om hur man kan undvika skadorna men vill inte med anledning av att man inte vill "standardisera".

Varför i helvete inte då kan man ju fråga sig?! Om det nu leder till färre skador...



Mvh Marie

16:06:24 den 2011-12-06


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.