(1)

Växer enligt kurvan men mamma håller på att bli knäpp

Besök hos bvc idag. Min stora pojke växer så fint enligt sin kurva. Nu är han 55 cm lång och väger 4614g. Bvc-tanten öste beröm över honom och tack och lov visade han inte upp sitt vanliga "bli-väckt-humör" för henne.

Men trots att jag uppenbarligen matar honom ordentligt och ser till att han mår bra så har jag insett att jag nog inte är skapt för att vara småbarnsförälder. I natt blev det bara ca 2 timmars sömn igen och jag pallar inte. Jag får sån ångest när jag inte får sova. Jag vet att alla nyblivna föräldrar går igenom detta. Jag vet att det är såhär att ha barn. Jag vet att jag skulle ha tänkt på detta innan. Men jag tycker att det är jobbigt i alla fall. Sov när han sover säger alla. Ja men visst, hade det bara funkat i praktiken så...

Förnuftet säger att detta är tillfälligt. Att han snart kommer hitta någon form av dyngsrytm som jag kommer kunna anpassa mig till. Att bebistiden försvinner så fort. Men de senaste 19 dagarna har varat i en evighet ! Om lika lång tid kommer han inte ens vara två månader gammal. Jag har problem att hantera detta. Men jag väntar på att bvc-tanten ska ringa upp mig lite senare idag när hon pratat med psykologen där. Förhoppningsvis får jag någon att prata med, någon som kan hjälpa mig hantera denna situation som jag satt mig själv i.

"Det är så magiskt att få barn" "Det är en sån fin gåva att få barn" "Bebistiden är så mysig"
Tre citat där jag starkt ifrågasätter den psykiska hälsan hos de som myntade dessa.
Jag upplever inte att ångest, sömnbrist och oförmåga att sköta mig själv eller mitt hem är varken magiskt eller mysigt. Jag upplever inte heller att mitt barn är en gåva som så. Jag känner att jag offrat ganska mycket för att få honom till mig. Jag har offrat huden på min mage, mina magmuskler, mina bröst och mitt underliv. Dessa saker kommer aldrig att bli sig själva igen. Jag håller på att offra min psykiska hälsa. Så kom inte och säg till mig att det är en magisk gåva att få barn. Jag älskar min son så galet mycket och skulle aldrig välja bort honom. Men magiskt ? I think not !

Förhoppningsvis kommer jag läsa detta inlägg om några månader och skratta åt mig själv. Komma ihåg känslan av maktlöshet och uppgivenhet men vara stolt över mig själv för att jag tagit mig igenom det. För att jag vuxit som människa, som mamma, som fru. Men just nu är jag sur, trött och uppgiven.

2011-02-15 @ 11:26:12

Postat av: Emelie

Jodå.. Känner igen känslan...:) Jag har inte heller förstått det mysiga i att bli väckt halv 5 varje morgon i 1,5 år och knappt hinna äta, duscha, städa eller diska... Jag njuter inte hela dagarna 7 dagar i veckan...;)



Men även om inte småbarnstiden är underbar alla gånger så är våra små killar det underbaraste som finns i hela världen!! Tänk den tryggheten man har haft hos sin mamma... Den rollen har ju vi för dom nu... Vi är deras "allt" just nu... Och det är ju ngt som är helt fantastiskt!

Sen när man tänker tillbaka på dom jobbiga perioderna man har tagit sig igenom så inser man att man på nått konstigt sätt behöver dom kämpiga delarna också.. Dom har iallafall hjälpt mig och mitt lilla hjärta att komma närmare varandra...:)



Lycka till!! Det kommer bli lättare och lättare...

19:51:24 den 2011-03-04


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.