(1)

Om att kasta sten i glashus

Jag förstår mig inte riktigt på vissa människor. Men jag tror att min vän har rätt när hon använder ordet storhetsvansinne. ;)

Enligt svenska akademiens ordbok:

Storhetsvansinne-
om sjukdomsbild där vanföreställningar i form av storhetsidéer (ofta i kombination med förföljelseidéer o. maktbegär) dominerar, megalomani; äv. allmännare, med förbleknad bet.

Storhetsidé-
psykiatrisk symtombild innebärande överdriven l. falsk föreställning om det egna jagets storhet o. betydelse; äv. (i icke psykiatriskt fackspr.) allmännare, med försvagad bet., särsk.: idé l. plan på att (på visst område) vilja bli högt uppsatt l. framstående;

Ja, men det låter ju ganska korrekt i det här fallet.

Och jag undrar fortfarande vad hon trodde att hon skulle få för reaktion?

2010-05-31 @ 19:31:21

Postat av: izzy

a ! jag råkar oxå ha en sådan i närheten och även jag undrar vad fan hon vill egentligen och vilken reaktion hon förväntade sig att få av mig...

11:27:08 den 2010-09-14


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.