(0)

Ett sånt där roligt telefonsamtal

Efter varje gång vi lämnat in en ansökan till socialen så får jag ett telefonsamtal från vår handläggare där något är oklart och måste kompletteras. Det spelar ingen roll HUR mycket vi fyller i och skriver och förklarar och är övertydliga. Det är alltid något mer som vi skulle ha fattat att vi skulle skickat med/kompletterat med. Så även den här gången.

Den här gången handlade det om att jag inte får csn längre utan väntar på besked från FK om hur mycket jag kommer få i mammapenning. Det skojiga är att socialen inte kan betala ut något innan de vet hur mycket jag kommer få. Och vi vet ju alla att FK är riktigt snabba med detta... inte ! Tydligen hade min handläggare ringt FK för att fråga hur mycket som skulle betalas ut till mig, men FK kunde inte ge något svar på detta. Så min handläggare tyckte att David skulle skaffa ett kontoutdrag för kommande betalningar från mitt konto på måndag och skicka in till socialen så att hon skulle kunna göra en beräkning och betala ut pengar till oss.

Jag kan se ganska många problem här...

1. Det är inte säkert att det finns några kommande betalningar på måndag eftersom FK tar allt från några dagar till några månader på sig att bearbeta de papper man skickar in.

2. David kan inte få ett kontoutdrag från mitt konto från banken eftersom han inte har fullmakt på mitt konto!

3. David kan inte heller skriva ut något kontoutdrag från min internetbank eftersom vi inte har någon skrivare.

4. David kanske mycket väl befinner sig på förlossningen tillsammans med mig på måndag och då ska han minsann inte ge sig iväg till en dator med skrivare utrustad med min bankdosa och skrivna instruktioner för hur man använder den för att se om det kanske möjligtvis finns något besked där om hur mycket/lite pengar jag kommer få från FK så att han kan skriva ut detta och gå med detta till socialen.

Visst älskar man hur allt är så lätt och inte krångligt när det gäller att få pengar från socialen ?!

Nåja, efter lite dividerande om vad som skulle bli enklast kom min handläggare på att HON kunde ju ringa till FK på måndag och fråga om det fanns någon uppgift på hur mycket pengar jag skulle få, och göra en beräkning på det och sedan kunde vi lämna in kontoutdrag så fort vi kunde bara för att bekräfta att vi fått den summan som hon fått från FK.

Det låter väl mycket enklare ?

Hon trodde allt att vi skulle hinna få pengar innan hyran ska dras. Men däremot hinner vi nog inte få pengar innan den 28:e då mina andra räkningar ska dras. awesome.

2011-01-21 @ 12:28:54


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.