(5)

Om amning

[Detta inlägg är helt omskrivet från det mindre konstruktiva: "JAG HATAR ATT AMMA. HATAR HATAR HATAR !"]


Mitt problem: Jag vill amma, men hatar det.

Jag vill amma för att:
Det är nyttigare för Theo,
Jag har mjölk,
Det är billigare,
Det finns med mig överallt och behöver inte blandas iordning på något sätt.
Jag är rädd att Theo ska få magknip/kolik/förstoppning av ersättning.
Det hjälper oftast till med viktnedgång hos mamman.


Jag hatar det för att:
Jag vill inte använda amningsnapparna mer. När vi använder amningsnapparna är de helt värdelösa och lossar vid minsta lilla beröring i sidled. Theo drar även loss dem, "biter" loss dem, boxar loss dem, skallar loss dem och helt enkelt suger loss dem. För att motverka detta måste jag hålla fast honom när han ska amma vilket ofta resulterar i massa frustration från honom och då sprattlar han ännu mer och gnäller. När vi testar utan amningsnapp blir Theodor helt hysterisk (illröd i ansiktet och gråter så han knappt får luft-typ av hysterisk). Mina bröstvårtor blir inte hårda utan pekar till och med inåt ibland. Theo tar inget riktigt tag och om jag väl lyckas trixa in bröstvårtan i munnen på honom och han får riktigt tag så suger han två gånger och släpper och så börjar cirkusen om. Dessutom är jag så trött på att både jag och Theo är helt dränkta i mjölk efter varje amning. Det kan knappast vara rimligt att man ska behöva byta linne efter varje amning?

Som tilläggsproblem kommer även att:
Jag bara äger tre linnen som är tillräckligt urringade för att jag ska kunna få fram ett bröst. Jag skulle gärna vilja köpa amingslinnen men vet inte vart det finns och vet inte hur jag ska kunna lösa en shoppingrunda med en bebis och vet inte vartifrån jag ska få pengarna till att köpa amingslinnen, för jag behöver ju mer än ett.

Jag har funderat på att pumpa ur bröstmjölk och ge honom på flaska, men trots många försök så kommer det inte mer än max 30-35 ml mjölk efter ca 15 minuters pumpning om det ens funkar alls. De flesta gångerna kommer det två droppar mjölk och bröstet känns som om det håller på att vändas ut och in. Svinigt ont. Jag har testat att pumpa medans jag ammar från det andra bröstet, jag har testat att pumpa i duschen, jag har testat att pumpa med en varm vetekudde över bröstet. Jag har testat att pumpa försiktigt, hårt, snabbt, långsamt, framåtlutad, bakåtlutad, medans jag tittar på pumpen och liksom i förbifarten då jag försöker ignorera pumpen ifall det är så att mitt bröst får prestationsångest om jag tittar på det. Men det funkar inte...

Alla dessa problem gör att jag inte är det minsta sugen på att ge mig ut någonstans. En fika med mitt fika-gäng känns inte lockande (trots att jag saknar dem) eftersom jag inte har lust att visa upp amningssprattelcirkusen för dem och sedan gå hem i blöta kläder. Shoppingrunda på stan är helt uteslutet !

Jag behöver hjälp ! Jag vill amma. Jag vill få det att funka. Vad ska jag göra ? Hur löser man det här ?

2011-03-04 @ 09:32:20

Postat av: Karin

Oj... Ok, jag ska försöka komma med några förslag. När du ammar utan napp, har du testat att först mjölka ur lite ur bröstet så att det inte är så hårt och svårt att få tag i? Om bröstvårtan inte samarbetar kan man knåda den lite så att den blir hård och på så sätt lättare att få tag i. Om han ändå inte får något bra grepp kan du ta tag i bröstet och liksom trycka ihop och forma det så att han lättare får tag. Du märker vilka ihoptryckningar som fungerar bäst. Ett problem som ställer till det hela ännu mer för er är antagligen det att han blir så hysterisk för att mjölken inte flödar lika lätt som med nappen... Blir han för tokig,försök att lugna honom (mkt lättare sagt än gjort..)

Vad mer..jo amningslinnen. De brukar ha tvåpack på HM för typ 99 kr eller något liknande. Inte så dyrt men ändå... Sen angående nersmutsade linnen..med risk för att låta äcklig. Jag byter inte efter varje amning, ha ett amningslinne för hemmabruk där ingen ser dej eller känner lukten för bra och använd. Låt det torka mellan gångerna och när det sen blir för äckligt, tvätta. Nu vet jag ju inte hur blöt du och Teo blir men kanske är det värt att testa.

Hoppas att amningen går bättre för er! Det är verkligen jobbigt när det inte fungerar!

12:02:08 den 2011-03-04

Postat av: Sandra och Maya

Har precis samma problem med mina bröstvårtor trotts att de inte är spännfyllda:S. Jag säger som föregående talare att det finns billiga linnen på HM (jag har nämligen också köpt dem. Puffärmen får man försöka att ignorera haha).

Kanske kan du ge ersättning ngn enstaka gång när du ska ut med Theo? Jag tror inte att det gör till eller från ang magknip. Ge honom isf mat precis innan du går ngnstans så han är mätt o sover han så byt blöja lr ngt som brukar väcka dem.

Ang hysterin när han vill amma så brukar jag ta bort henne från bröstet tills hon har lugnat ner sina heta känslor för då kan hon fokusera på att äta igen. Jag hoppas att det finns ngt råd som du känner att du kan använda dig av. O för den delen så sprattlar Maya ibland så jävligt att jag har svårt att hålla henne haha plus att hon sliter i min bröstvårta så det ser helt galet ut! My boobs will never look the same again;).

12:29:32 den 2011-03-04

Postat av: isabelle

Men fy va jobbigt för dig!... Å skulle vilja hjälpa dig på nått sätt men det känns så svårt att göra det såhär via datorn.. Jag ammar ju oxå med amningsnapp, jävulskt innan man hittar sina knep! Vänder du ut och in (nästan fullt) placerar som en liten hetta på en styv bröstvårta och vänd tillbaka nappen så att bröstvårtan ink vårtgården åker med in i "nappdelen"?

Slicka eller fukta på det platta delen oxå som ska ligga mot vårtgården... hmm och om blöta linnen.. min mjölk bara sprutar åt alla håll så jag sätten en handduk under bröstet, fast i bhn, om du förstår.. på så sätt tryck bröstet upp lite oxå... Kan gärna komma hem till dig någon dag, om du vill ha sällskap och så kan vi se om vi inte kan lösa amningsnapps problemen.. om du vill, annars kan vi ju bara umgås! =)

Amningslinnen och långärmade tröjor har jag, men jag tycker inte att de är så bra, köp i så fall vanliga linnen på hm i någon stl större, finns från 49.50 st.

Har annars tre linnen som jag inte använder som jag tycker är för korta som du kan få. Jag vill att linnen ska gå över rumpan och dessa slutar i höjd med höfterna...

Hoppas det löser sig! Har lite tipps om pump oxå.. men nu sniffar jag en bajsig blöja och jag vet ju inte vad du har för pump så är det lite svårt att hjälpa... min e rätt bra.. du kan få pröva den om du funderar på att byta kanske...



Aja, hoppas det löser sig och hör av dig om du vill ses nått! =) Kram

15:39:53 den 2011-03-04

Postat av: SaraWhitmore

Hej, vad händer ikväll??:D



Titta in min blogg så får du se en video blogg, Sen kan du också vara med i DAGENS BLOGG och sen kan du se bilder från mode visningen jag va på igår!!och sedan vad jag fick i min goodie bag!! :) <333



KKKKKKKRRRRRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMM

16:14:01 den 2011-03-04

Postat av: Andreas

Har du pratat med amningshjälpen?

Kanske har de goda råd att ge dig?



http://www.amningshjalpen.se/

16:36:41 den 2011-03-04


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.