(0)

Ang. facebooks uppdatering

Ok, först och främst vill jag säga att jag förstår att folk inte vill att deras personliga integritets ska kränkas och allt sånt där. Det är helt ok och jag respekterar det. MEN, sluta gnälla över facebooks nya system nu. Mina vänners statusuppdateringar svämmar över av "klicka här och där om du inte vill att vartenda steg du tar på facebook ska synas" Och så någonting om en jäkla "tickerbox" som jag fortfarande inte fått svar på vad det är.

Istället för att översvämma facebook med dessa meninslösa statusar kan vi väl helt enkelt låta bli att skriva saker på facebook som vi inte vil att andra ska se? FAKTUM är att facebook är en gratistjänst som ingen är tvingad att använda. Ingen är heller tvingad att ösa ut detaljer om sitt privatliv där. Vill du skriva något privat, använd en dagbok. Vill du berätta något känsligt för en vän, använd mailfunktionen, eller hotmail/gmail/annan valfri e-mailtjänst, eller skicka sms, eller skriv ett vanligt gammaldags brev, eller ring på telefonen! (Vill du vara riktigt hemlig kan du ju skriva ett brev till din vän där du stämmer träff med den i en skog där du sedan i kod berätta din känsliga sak...) Skriv det i alla fall inte på din väns logg.

Man bör överlag vara försiktig med vilken info man skriver på internet. Sidor kan hackas, lösenord stjälas. Du kan aldrig vara helt säker på vem som ser eller inte ser det du skriver och det har ju också förekommit att identiteter har stulits. Facebook har ett visst mått av säkerhet men det är så många som använder sidan och då och då så måste de uppdatera sina system. Jag antar att detta är för att saker ska funka bättre. Jag har hellre ett facebook där den informationen som jag frivilligt lagt upp på sidan är synligt och det går smidigt att klicka sig omkring på sajten, än att ingen ser vad jag skriver och det tar 100 år att ladda*.

Visst är det lite rörigt när de gör om sidan ibland. Man hittar inte riktigt och man får ta en stund och sätta sig in i hur det funkar. Men facebook är inte en mänsklig rättighet. Det är en internettjänst, en frivillig sådan. Det är ett företag som frivs av en ledning som har all rätt i världen att göra vilka ändringar de vill. Passar det inte så är det faktiskt bara att avregistrera sig.

Så låt oss nu enas om att vi bara skriver saker på internet som är ok för andra att se, och så håller vi hemlisarna till dagboken. Ok ?

:)


[*update 15 min senare: Ok, bara för att jag skrev detta så börjar facebook krångla för mig och hänga sig och inte svara... jag antar att det är lagen om all jävlighet ?]

2011-09-24 @ 09:25:26


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.