(0)

Egoist javisst!

Återigen har jag öppnat upp mig för någon och försökt få fram hur jag känner angående en viss sak och det känns som vanligt läskigt. Jag har ångest över att jag gett av mina innersta privata känslor till någon annan. Och DU (du vet vem du är) ta inte åt dig av detta för det handlar inte alls om dig utan om mig.

Men den känslan jag har som gör att jag är ledsen över jul är min känsla och jag vet att det är själviskt att bli ledsen. Jag försöker så hårt att inte vara en egoist. Jag försöker verkligen att ge så mycket jag bara har till andra och mår uppriktigt dåligt om jag inte kan vara där för någon av mina nära, när de mår dåligt av olika anledningar. Jag tycker inte att jag är särskillt krävande. Jag försöker att inte begära något. Men det betyder inte att jag inte bryr mig om något för egen del. Jag värderade julen högt och det "traditionella" julfirandet. Men nu delades inte den känslan av de som jag vill fira julafton med, och det tycker jag är ledsamt. Egoistiskt eller inte.

Jag vill absolut inte, och har aldrig velat, tvinga någon att fira jul med mig.

Jag vill inte heller att någon annan ska vara ledsen på mig. Jag fullständigt avskyr att mina känslor påverkar någon annan negativt. Det kanske låter som en självglorifierande klyscha men jag menar det faktiskt. Jag vill givetvis att de medlemmar i min familj som just nu har det jobbigt ska må bättre, bli friska och leva ett njutningsfullt liv. Men att jag vill det, ändrar ju inte på känslan jag har över att det är tråkigt att mina prioriteringar inte delas av nämnda familjemedlemmar. Jag är inte arg och vill inte lägga någon skuld på någon.

Jag är bara ledsen över att situationen nu är som den är.

Jag känner mig övergiven och bortvald och den känslan är min egna och altså är det jag som äger problemet. Intellektuellt vet jag att min familj älskar mig men mitt psykologiska bagage (vem har inte någon form av bagage liksom?) gör att jag instinktivt vill försvara mig när jag känner den känslan. Jag vill stöta bort andra i förebyggande syfte. Nu handlar det om min familj och därför blir jag extraledsen när dessa försvarsmekanismer dyker upp.

Återigen vill jag trycka på att detta inte handlar om någon annan än mig.

Jag använder min blogg för att ventilera mina känslor och nu är detta något som snurrar som bara den i huvudet på mig. Jag hoppas inte att någon som läser detta tar det på fel sätt och att de som läser förstår att detta är mitt sätt att bearbeta besvikelsen jag känner över att det i år har blivit såhär. Diskussionen jag hade förut (där jag lämnade ut mig själv) handlade till viss del om att alla måste få ha den fria viljan att fira jul som de vill. Det är riktigt och min tanke har aldrig varit att ta bort någons fria vilja. Men ibland kan man inte göra alla nöjda och i år har jag fått stå tillbaka. Detta har gjort att jag känner att min valfrihet har tagits bort.

Jag hoppas i alla fall att alla i min familj får en jättemysig jul. På vilket sätt de nu än väljer att fira den. Mina tankar kommer vara med er alla på julafton, och det är mitt alldeles egna val. Jag hoppas också inte att min familj nu får fel uppfattning om mig. Jag behöver inte få allt jag vill ha. Men när något som jag värderar högt försvinner så blir jag ledsen. Jag hoppas att ni kan respektera det utan att det skall läggas skuld på varandra och utan att det ska skapa dålig stämning i framtiden.

2011-11-26 @ 18:24:00


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.