(1)

Det här med vänner på facebook

Jag har en del på min vänlista på facebook som jag umgås med så ofta jag kan, och pratar med så ofta jag kan, jag hör av mig till dem, de hör av sig till mig. Vi kommenterar ibland på varandras statusar och bilder. Man skulle helt enkelt kunna säga att de är mina vänner-vänner. Jag trivs med dessa människor.

Sedan har jag resten.

Resten består av folk som lagt till mig på facebook utan att verka vilja ha kontakt med mig. Jag är väldigt restriktiv med vilka jag lägger till. Jag är restriktiv med vilka som kan se mina bilder och jag är restriktiv med vad jag skriver där. Detta handlar inte om att jag på något sätt tror att jag är så jävla speciell och vill skydda mig från skvallertidningar och paparazzi, det handlar snarare om en lättare form av social fobi. Social-nät-fobi light ? Jag känner mig obekväm med att veta att människor som jag knappt känner, eller människor som jag faktiskt inte gillar, skulle kunna titta på mina bilder eller läsa det jag skriver. Jag vill helt enkelt inte att människor ska kunna snoka hos mig. (och därför blir den här bloggen en motsägelse eftersom den är offentlig och jag lämnar ut en hel del i den, men jag anser inte att det är samma sak fast det skulle ta lång tid att förklara hur jag menar) 

Men så finns det vissa människor som jag skulle vilja ha mer kontakt med. Människor från mitt förflutna på ett eller annat sätt som jag inte känner att jag är redo att ge upp än. Dessa människor har jag lagt till på facebook med hoppet om att kunna i alla fall bibehålla kontakt. Fast nu börjar det kännas jävligt tradigt. Jag skriver till dem ibland, får nästan alltid svar i form av ett tack, aa, jo, sant eller ^^. Det blir liksom inget att gå på och så sitter jag där och känner mig dum, känner mig påträngande och fånig. De skriver aldrig till mig (förutom att de ibland svarar på det jag kommenterar hos dem då.) De kommenterar aldrig hos mig. Jag börjar inse att de inte längre har något intresse av att vara vän med mig. 

Kanske är mitt problem just det?

Jag lägger bara till de människor som jag anser vara mina vänner på facebook. Andra lägger till vem som helst. Och jag trivs inte med att vara en "vem-som-helst" till någon som jag anser vara en vän.
Jag borde helt enkelt ta bort dessa människor från vänlistan. Men jag kan inte. Jag vet att jag skulle gå och grubbla om jag gjorde det. Jag kanske får ta och göra en kompromiss med mig själv här. Inte ta bort dem från listan, men gömma dem i news-feeden och ta bort dem från listan av folk jag ser när de är online. På det sättet ser jag dem inte och får inte för mig att kommentera till dem, men å andra sidan så är de inte borttagna och jag kan gå in och kika på deras sidor om jag skulle börja grubbla. Ja, så får det bli...

2010-10-18 @ 08:45:51

Postat av: Håkan

Känner igen mig i det där med social nätfobi, det är nog därför jag dröjde så med att skaffa facebook. Men nu när man väl är där så har jag märkt att det är en jättekonstig social situation. Där ska man berätta för andra vad man gör och håller på med för att upprätthålla kontakter med folk, men det man säger säger man till alla man känner på en gång. Jag som brukar uttrycka mig olika mot olika delar av min umgängeskrets har redan märkt att det är svårt, om inte omöjligt, att skriva på ett för alla mottagare passande sätt så att man fortfarande "är den man är" på facebook. (Det här vet säkert redan alla som har haft facebook längre än jag men ändå). Och ska man verkligen bli vän med personer som förvisso är trevliga men som man träffat 3 ggr och har en i det närmaste strikt affärsmässig relation med, och där dom till råga på allt har 450 vänner...Nej jag tror att du har rätt i att man bara ska lägga till dom man anser vara vänner i en djupare mening än "träffats några gånger". Och folk som inte bemödar sig med att skriva mer än "aa" eller "^ ^" kanske man ska fundera på att ta bort helt, eller så kanske dom bara inte har social kompetens nog att driva en onlinekonversation :) (small-talk online är en konst i sig)

10:58:46 den 2010-10-18


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.