(0)

A som i Arbetsterapeut

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ

I min nystartade bloggutmaning här så får jag väl dedikera bokstaven A till arbetsterapeuterna. Det är ju ändå det som mitt liv har snurrat runt (för det mesta) sedan hösten 2009 då jag började min resa mot detta yrke.

Ibland får man frågan vad en arbetsterapeut gör och vissa jag pratat med har lite felaktigt trott att det handlar om att man ger samtalsterapi till folk som är trötta på sitt jobb/är sjukskrivna och vill tillbaka. Så är det inte riktigt.

Lite enkelt förklarat är en arbetsterapeut en person som hjälper personer med funktionsnedsättningar att kunna utföra de aktiviteter som de vill. För att göra detta använder sig arbetsterapeuten av olika metoder så som aktivitetsbedömning, aktivitetsanalys, aktivitetsträning, funktionsträning, förskrivning och utprovning av hjälpmedel m.m.

Som arbetsterapeut kan man arbeta på sjukhus eller inom kommunen. På arbetsförmedlingen, försäkringskassan, på olika företag och som konsult. Man kan jobba med människor i alla åldrar och med alla möjliga olika typer av problematik. Ofta samarbetar man med sjukgymnasterna eftersom deras uppgift är ganska lik vår, men mer inriktat mot funktion när vi fokuserar på aktivitet.

Ja. Så nu vet ni det.



Jag valde den här utbildningen för att jag trodde att det skulle vara intressant och för att jag trodde att jag skulle trivas med att jobba som arbetsterapeut. Jag är ju (som de flesta vet) en person som tycker om att hjälpa andra och det är precis det som en arbetsterapeut gör på olika sätt. Fram till den här terminen har jag varit ganska övertygad om att detta är något som jag vill arbeta med och dessutom är det så brett så trivs man inte inom ett verksamhetsområde så kan man söka sig vidare till något annat. Men den här hösten har jag börja tvivla. Nästan alla exempel vi får i undervisningen handlar om att jobba med dementa äldre. Och jag är inte intresserad av att jobba med dementa äldre. Jag är mer intresserad av det "mekaniska". Proteser, handkirurgen, dysmeli. Men jag försöker tänka att vår lärare minsann inte vet allt och bara för att hon (kanske endast?) jobbat med dementa så betyder inte det att det är det enda som finns. Nåja. Inte ska jag hoppa av i alla fall. Jag gör klart den här utbildningen och sedan får vi se. Förhoppningsvis får jag en bättre bild av yrket efter nästa termin när vi ska ut på praktik.

:)

2011-10-04 @ 19:17:45


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.